Ett barn i himlen

Alla inlägg under november 2015

Av Filippa Bräutigam - 27 november 2015 23:20

Altså jag dog en smula när jag fick veta att moseskorg en som jag tittat på och suktat efter i över ett år var nedsatt med 1600 på jollyrooms blackweek REA!
Frans tyclte också att vi nog behövde en sån och mindre än 24 timmar från beställning så står den nu monterad på vardagsrumsgolvet. Det är med något skräckblandad förtjusning. Jinxar jag det nu? Jag försöker föreställa mig en liten där i en det känns ännu långt borta. Samtodigt känner jag att det är just sånt här jag behöver för att göra det verklighetsförankrat. Ännu känns det mest som att denna bebis mest finns i mitt huvud. Att den ligger där i magen och ger sig till känna verkar inte riktigt gå in.
Jag försöker på alla sätt tänka på att få hålla en liten skrikandes i famnen men samtidigt funderar jag på hur man skulle lösa det rent praktiskt. Kan man flytta gravstenen lite åt sidan se de kan få dela grav, får man gör så. Graven bredvid meya är ju vår men där ska ju vi ligga. Ni hör ju hur det låter. Helt befängt men i mitt huvud så verkar det vara normala tankar. Jag planerar för föräldraledig och begravning på samma gång och allt känns på låtsas ännu. Men en liten stund som ikväll när vi monterade vaggan, då blev det på riktigt.
Och se bara så fin den blev!

Av Filippa Bräutigam - 26 november 2015 12:13

Jag vaknade pigg och utvilad och fick snabbt ett par godmorgonsparkar från lillbebbe.
Idag känns det mesta ganska bra..gårdagens sms är.låmgt borta och jag har blockaäerqt det numret som hon använder just nu i alla fall även om det säkert snart kommer sms från andra nummer så känns det bra att blockera en väg till kontakt.
Jag ska snart ta en promenad med Bertil och kanske handlar lite när jag ändå är ute. Så slipper jag det imorgon. Imorgon tänker jag ha en draipyjamasheladagen dag. Kanske något bakat med siri, lite julpyssel.
Ser fram emot det.
Vad äter ni för fredagsmys? Tänkte försöka orka spexa till det lite tills Frans kommer hem. Hoppas känner att jag orkar det imorgon också.

Av Filippa Bräutigam - 25 november 2015 23:32

Jag är så trött. Trött både fysiskt och psykiskt.
Mamma hörde av sig idag.
En del i den uppväxt som jag skrev att jag skulle berätta om. Min mamma är sjuk! Jättesjuk!
I perioder i mitt liv gjorde jag allt för att skydda henne. Som liten gjorde jag allt för Att försvara henne, beskydda henne och hjälpa henne. I många år gick så extremt mycket energi åt till att orka vara hennes mamma fast jag var hennes barn. Varje dag jag kom hem från skolan fick jag snabbt utvärdera hur hon mådde. För det kunde svänga fort! Jag pendlade mellan gudagåva och jävulen med tvära kast och aldrig visste jag hur hon skulle må när jag kom hem.
Jag har slitits ur sängen på nätter och fungerat som ett verbalt bollplank. Det fysiska våldet var aldrig det värsta men helt skonad
från det var jag inte heller.
Trots det så gjorde jag vad barn gör mest! Skyddade henne in i döden! Tills siri kom, och jag insåg att hon får hantera sin ångest själv nu! Jag tänker inte ta den och min dotter skall skonas från att se det.
Saker började rinna av mig och jag slutade beskydda. Slutade försvara och började mer och mer säga emot och försvara mig själv, försvara min familj!
När meya föddes och dog eskalerade påhoppen utom alla rimliga proportioner. Jag fick höra de elakaste en människor någonsin sagt till mig, gång på gång på gång. Då kunde jag inte stå pall längre hade inte kraften att avvara för att värja mig emot henne. Det gick så långt att när påhoppen emot mig var slut riktade de sig även emot Frans och slutligen siri. Som att hon gjorde allt för att komma åt mig och jag bröt totalt.
Det var nog nu!
Men så hör hon av sig igen. Till en början lät det ganska bra. Tänkte att jag skulle berätta om den nya graviditeten..

Skickade bilden på magen

Får ett svar att bilden är besynnerlig. Att det ser ut som att min man tuggar på mig som en grävling oxh sprider mig som gödsel.... ett lång medelande där hon spyr galla över min underbara man som har varit allt jag har, den som gjort att jag överlevt meyas död och mammas reaktioner därefter.

Jag har tidigare i livet aldrig ältat eller klagat över vad som hänt mig. Men nu kan jag inte låta bli längre! Jag är avundsjuk på de som har sin familj nära! Som kan finna stöd hos sina föräldrar och känner trygghet i det. Jag har personer i min närhet som betyder så mycket. Framför allt en släkting som alltid gjort allt för att stöttta, klokare än få och med en fingertoppskänsla som är få förunnat! Som alltid har något klokt att säga och som gör det vid rätt tillfällen. Du vet vem du är och jag är så glad att du finns! Försöker vara tacksam för det lilla men ibland är det så oerhört långt inne!
Jag vill också vara normal! Jag vill också fira jul med min familj, välfungerande, utan gräl och utan sjukdom! Jag saknar det livet jag aldrig haft. Det livet som jag kan skapa med den familj jag har idag! Som jag är så otroligt tacksam för..
Min man och mina barn. En på jorden och en i himlen! De finaste av fina!

Av Filippa Bräutigam - 25 november 2015 10:43

Dagarna flyter liksom in i varandra nu. Jag försöker att fokusera på allt annat än graviditeten, på gott och på ont. Men kärleken har börjar komma nu. Rädslan för att denna bebis inte ska få stanna är enorm och blir starkare och starkare ju mer man vågar älska. Att inte knyta an är ju en skyddsmekanism men jag har så dåligt samvete mot bebisen i magen. Den har samma rätt att bli älskar lika intensivt och villkorslöst från det där första pluset på stickan som sina syskon. På tisdag blir det nytt ultraljud. Jag är inte direkt orolig, vilket också är konstigt. Om jag är rädd för allt, varför skrämmer inte det mig då?
Jag får fortfarande inte tag på läkaren gällande meyas eventuella diagnos och det är stressande.
Tröttheten eskalerar och helst av allt hade jag sovit dygnet runt känns det som. Men
snart blir det att åka iväg mot jobbet. Där går tiden snabbare. Ska bara ta en promenad med Bertil först. Han hävdar att ingen gått ut med honom på en vecka.

Av Filippa Bräutigam - 23 november 2015 17:18

Siri och en nest bästis har lekt här hemma hela dagen. Dessutom har de hjälpt mig att baka årets första saffransbullar.
Min nya assistent får ankarsrum är magisk! Om man kan vara kör i materiella ting och om jag skulle våga erkänna det så hade jag förklarat min kärlek till min födelsedagspresent passionerat. Jag har hunnit prova både rivjärn och degblandare idag. Middagsvila fick jag hoppa över och nu går öonen minst sagt i kors!
Blir snabbmat till middag och sen blir det sängen för min del. Jag är helt slut! Och imorgon är det upp i ottan för att åka mot jobbet igen.

Av Filippa Bräutigam - 23 november 2015 12:25

Inatt låg jag vaken halva natten, om inte hela. Hade två saker som hindrade mig från att sova. Dels bonde jag bebis sparka så tydligt. Låg med handen på magen och kände hur den lill* rockade loss ordentligt där inne. Frans fick sig också en spark igår. Mysigt, även om hans entusiasm inte direkt räckte för att hålla honom vaken och känna en stund till. Tror jag det som han fejkade för mitt kalas här hela dagen igår. Fina Frans! När bebis väl lugnat ner sig gjorde sig nästa besvär tillkänna. UVI! Tjoho! Inte något vidare trevligt! Varit på toa hala natten. Försökt hålla mig men när man ligger vaken endast medveten om att jag måste kissa! Nu! Så är det svårt att inte gå upp. Jag har haft massa urinvägsinfektioner genom mina dar och har sällan behandlats för det. Brukar reda ut problemet själv. Men jag är numera medveten om vilka konsekvenser det kan få när man är gravid så jag pallade mig glatt iväg till vårdcentralen i morse. Antibiotika på den och ännu en tablett att komma ihåg. Eller rättare sagt tre. Önska mig lycka till!

*pst* jag fick en ny bakmaskin igår! Jösses vad fin den är! Tanken var att jag och siri skulle baka lussebullar på den nu men hon försvann hem till grannen
Jaja, kan klappa på den sålänge

Av Filippa Bräutigam - 21 november 2015 15:07

Jag har fortsatt leta en diagnos. Inte nöjt mig med "någon slags kromosomfel" som dödsorsak och i magen har det inte känts riktigt rätt.
Jag tror jag har hittat diagnosen, en förklaring på allt det man kunde se med blotta ögat. Alla Meyas yttre defekterna skulle kunna förklaras med det faktum att hon var dvärgväxt. Det som skrämmer mig nu är att det verkar vara genetiskt. Att 75% av barnen blir anlagabärare eller sjuka och nu är jag livrädd för bebisen i magen.

Om meya skulle varit dvärg förklarar det hennes stora huvud och höga pannben. Hennes lite platta näsa och hennes korta överarmar. Det skulle förklara missbildning en i hennes höfter och att hon hade så stor buk. Det skulle förklara varför benen inte var jämnlpnga och att hon hade en inåtrotation och droppformade på ena benet. Det förklarar tillochmed dödsorsaken!

Jag ska ringa läkaren på måndag men just nu är jag livrädd! Tänk om bebisen i magen också är sjuk!

Av Filippa Bräutigam - 19 november 2015 10:39

Idag firar jag födelsedag!
Självklart har min söta karl och underbara dotter ordnat med mys på sängen, tårta och blommor. Ibland är jag bara för tacksam över att ha dom!
Jag är förundrad över var jag befinner mig i mitt liv. Jag har ett liv som är få förunnat!
Jag är tvåbarnsmor! Det är helt fantastiskt! Snart trebarnsmor! Jag är gift med världens underbaraste man! Har en dotter som är vad man skulle kalla en riktig gudagåva om man nu trodde på honom. En dotter som saknas mig enormt men som trots allt berikar mitt liv, hon har funnits i mig och det är där hon kommer att finnas nu. Det smärtar att hon inte får vara här men ingen kan ta henne ifrån mig!
Jag har en hund som är bedårande och en katt som är knäppaste än få!
Vi har vårt underbara radhus i en fantastisk liten idyll! Jag är så oerhört tacksam. Jag har en examen och ett fast jobb som jag trivs med, och jag har mål i livet!
Det jag har idag var aldrig så självklart för mig. Under perioder i min uppväxt så trodde jag verkligen aldrig att mitt liv skulle bli så bra som det faktiskt är, trots enorm sorg så ser jag det! Jag är så lyckligt lottad, verkligen.

Men min uppväxt var aldrig en dröm. Jag känner ett behov av att dela med mig av den. Att ni som läser min blogg skall förstå var jag kommer ifrån. Hur jag mått och förstå de dagar som jag bara klagar på allt, trots att jag är så lyckligt lottad.
Jag tror att jag inom kort ska ta kraft till mig och berätta lite mer om mig själv. Jag har bara skrapat på ytan hittills och jag känner att ni förtjänar att beta mer. Och jag behöver bara få det ur mig.
Vi får se när det kommer. Inte idag, idag är jag tacksam och lycklig och ska inte älta. Men imorgon kanske.

Ovido - Quiz & Flashcards